Op maandag 27 januari kwamen het Bestuur en de Adviesraad samen bij de Weerter Stadsbrouwerij om bij te praten.
Regiodeal
Het Bestuur vertelt over de intentie om een coördinerende rol op ons te nemen in de Werkgroep Toerisme & Recreatie van de Regiodeal, waardoor we de belangen van ondernemers kunnen behartigen en ondernemers, partners en gemeenten met elkaar kunnen verbinden. Op die manier kunnen gezamenlijk concrete projecten worden gerealiseerd in de komende vier jaar, met financiële steun van Rijksoverheid en regionale overheden. In de komende maanden zal duidelijk worden hoe dit precies georganiseerd gaat worden en welke rol we hierin kunnen spelen.
Marketingstrategie
Cyriel Hendrix van Limburg Marketing deelde plannen voor een meerjarige marketingstrategie. In een periode van circa 4 maanden worden de stappen van onderzoek tot een compleet nieuw merk met verhaallijnen genomen. Een aantal ondernemers worden betrokken bij dit proces, om hun input mee te kunnen nemen.
Overleg met ambtenaren
Daarnaast komt er een Overlegorgaan Vrijetijdseconomie, waarbij 3à 4 keer per jaar beleidsmedewerkers Toerisme van de betrokken gemeenten en ondernemers samen de toekomstige koers bespreken. We besluiten dat we dit overleg gaan integreren in de bijeenkomsten met de Adviesraad. Ook gaan we op zoek naar uitbreiding met enkele ondernemers, zodat we bij iedere bijeenkomst kunnen rekenen op een goede vertegenwoordiging.
En nu vaart maken
Aan de hand van een aantal stellingen verkennen we vervolgens waar de Adviesraad de focus wil leggen. Opvallend is dat de aanwezigen verwachten dat de sector vooral door spreiding over het seizoen kan groeien. Hogere kwaliteit en meer variatie van het aanbod is daarbij van groot belang; denk bijvoorbeeld aan de komst van een slecht-weer dagattractie.
De rol van het netwerk zou aan de groei van de sector moeten bijdragen met kennisdeling, inspiratie en belangenbehartiging richting overheid, maar ook door gezamenlijke projecten te initiëren en te coördineren. Ondernemers willen daar ook best zelf aan meewerken met een kennissessie of samenwerkingsproject.
De tijd is rijp om nu echt stappen voorwaarts te maken. “Niet lullen, maar poetsen”, “En nu gas…” waren opmerkingen om tot actie te manen.
Eigenwijs concept Proeflokaal Weerter Stadsbrouwerij

Sjoerd Haex, ondernemer van het Proeflokaal de Weerter Stadsbrouwerij doet tot slot een boekje open over zijn horecaconcept. De naastgelegen microbrouwerij brouwt alle bieren die Sjoerd schenkt in het proeflokaal en dat is een indrukwekkende lijst. Met unieke bieren, rondleidingen, bierdiners, zelfgemaakte bierbitterballen en een rookvrij terras weten Sjoerd en partner Erwin (van de brouwerij) van een achteraf-locatie een smaakbestemming te maken. En dat hebben we geproefd!
