Samen aan de slag met Regiodeal Midden-Limburg Toerisme

11 / 04 / 2025

Op maandag 7 april kwam de Adviesraad bijeen in De Herkenbosche. Daarbij waren ook voor het eerst een aantal beleidsmedewerkers toerisme van Midden-Limburgse gemeenten aanwezig. We bespraken de kansen die de Regiodeal voor Toerisme biedt.

Regiodeal in het kort

Na een introductie en korte update van Angelique Joosten namens het bestuur van Toeristisch Limburg, kreeg Yassin Zariouh van Gemeente Roermond het woord. Hij legde de aanwezigen uit wat de Regiodeal Midden-Limburg concreet inhoudt.
Een korte samenvatting:

  • Voor toerisme is 1 miljoen euro beschikbaar vanuit de Regiodeal
  • De ambitie mag hoger liggen; additionele middelen kunnen bijvoorbeeld uit andere subsidieregelingen zoals Interreg komen of van ondernemers zelf
  • Samenwerking tussen gemeenten onderling en met de ondernemers is een randvoorwaarde
  • Iedere organisatie/ onderneming Alle betrokken gemeenten dienen een aanvraag te steunen, de provincie zal de formele toewijzing verzorgen
  • Er zijn 5 themalijnen:
    • A: Midden door Limburg (bijv. versterking routenetwerken)
    • B: Limburgse Natuurparels (denk aan overkoepelend concept voor The Big Five)
    • C: Water, Fun en Winkelen watersport (met specifieke aandacht voor veiligheid en culturele/recreatieve events)
    • D: vitale verblijfsrecreatie (moderniseren van bestaand aanbod en werven van unieke en weersonafhankelijke recreatie)
    • E: regionaal destinatiemanagement (brandingcampagne en Datahub)
  • Ondernemers worden uitgenodigd om met ideeën te komen. Belangrijk is dat het niet om het financieren van ‘stenen’ kan gaan en ten gunste moet zijn van een heel gebied.

Respons van de ondernemers

Met name het beperkte bedrag en de kaders van de regeling temperden het enthousiasme van de ondernemers. Als het bedrag ook nog eens over meerdere thema’s en meerdere jaren verdeeld wordt, kun je dan wel goede en duurzame resultaten verwachten? Daarom opperde een ondernemer om het gehele bedrag ter beschikking te stellen aan Limburg Marketing. Later bij de borrel gaven ook andere ondernemers aan dat de regeling weinig eigen investering stimuleert omdat de initiatieven zich in het publieke domein moeten afspelen.
Verder waren er kritische vragen over de benodigde unanimiteit vanuit gemeenten en de vrees werd uitgesproken dat ‘kerktoren-denken’ een rol blijft spelen bij het wegen van een aanvraag.

Het bestuur van Toeristisch Limburg gaat zich beraden of en hoe we een verbindende en stimulerende rol kunnen spelen bij het verder brengen van de Regiodeal.

Inspiratie: uitbreidingsplannen van De Herkenbosche

Maurice Hermans lichtte de plannen van De Herkenbosche toe, waarbij een 27 holes bosbaan, een par 3 baan, driving range van de toekomst, hotel met 40 kamers en horeca de locatie zal verrijken. Ambitie is om echt een internationale bestemming te worden met een unieke bosbaan.